tirsdag 2. februar 2010

Mitt første sjal!

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle kaste meg på det å strikke sjal.. Jeg har syntes det virket så vanskelig og tidkrevende. Men, så fikk jeg litt blod på tann da jeg har sett så mange flotte sjal på mine bloggrunder rundt omkring. Det er jo så mange flotte strikkeblogger å finne! Inne på hobbyboden er det en masse tråder om sjalstrikking og anbefalinger til førstegangssjal. Jeg småforelsket meg litt i Ishbel (Ravelry-link) av Ysolda Teague og satte i gang. Og så gøy det var å strikke! Garnet var helt fantastisk, og maskene løp unna. Glattstrikkdelen brukte jeg bare et par dager på. Jeg valgte å strikke den største glattstrikkdelen og den minste lace-delen. Jeg tenkte jeg skulle bruke dette som et halsskjerf, og det ser ut til at størrelsen er perfekt til det :o)

Heldigvis var jeg såpass fornuftig at jeg tok rådet om å bruke lifeline når jeg strikket.. På denne måten var det enklere å rekke opp dersom det ble noe feil. Og det ble det litt av på lace-delen.. Jeg la inn en lifeline etter glattstrikkdelen og etter hver ferdige lace-del. Første gangen unnlot jeg å legge inn lifeline etter hver del, men da gikk det galt, og jeg måtte rekke opp. Og det var ikke noe gøy.. Så da la jeg inn lifeline etter hver del :o)


Her ligger sjalet til blokking. Det er første gang jeg har blokket noe så det ble ikke helt perfekt. Men, jeg er fornøyd :o)


Her er herligheten ferdig blokket og klar til bruk :o)


Noen detaljbilder. Mønsteret er bare nydelig!

Jeg er kjempefornøyd med mitt første sjal! Det var så morsomt å strikke og jeg kommer garantert til å strikke flere :o) Garnet jeg brukte her er Wollmeise 100 % Merino Superwash, farge fliederbusch. Sjalet er strikket på pinne nr 4. Det veier 96 gram.

15 kommentarer:

  1. Ikke rart du er fornøyd ,sjalet ditt var nydelig.Herlig farge også.Ha en flott dag.

    SvarSlett
  2. Knallfint skjerf, og jeg synes nå blokkingen ser helt perfekt ut og jeg! Veldig mye fint her i bloggen din!

    SvarSlett
  3. Dette ble da utrolig lekkert. Du har vært kjempeflink.

    SvarSlett
  4. Du har all grunn til å være fornoyd, sjalet er nydelig.

    Hilsen strikkefrua

    SvarSlett
  5. Dette var et nydelig sjal i lekker farge.
    Jeg holder også på med mitt første sjal etter mange fristelser på bloggrunder. Det er gøy.

    SvarSlett
  6. Nydelig sjal du har strikket, flott garn med vakkert mønster.

    SvarSlett
  7. Så lekkert sjal du har strikket. Det ble virkelig flott. Nydelig farge også

    SvarSlett
  8. Nydelig sjal, så flink du er!

    SvarSlett
  9. Kjempenydelig sjal ;o)) Imponert over at det er ditt første ;o) Kjempeflink har du vært. Skal selv prøve meg på sjal snart, har hoppet i det , meldt meg inn i sjalsklubben på PROJO...gleder meg;o) Ha en flott kveld.

    SvarSlett
  10. Dette ble virkelig flott!
    'Lifeline' hørtes ut som noe lurt jeg bør lære meg!

    SvarSlett
  11. Lekkert sjal i nydelig farge :)

    SvarSlett
  12. Synest du skal være veldig fornøyd. Jeg har planer om å prøve meg på mitt første sjal. Men det må vente noen par mnd. Har så mange prosjekter

    SvarSlett