fredag 10. april 2009

Mitt første strikkeplagg - ulldress fra Dalegarn

Full av pågangsmot fant jeg denne fine ulldressen fra Dalegarn i katalog 203 Baby. Jeg handlet inn det jeg trengte av garn (Dale Baby Ull) og pinner, og var glad for å være i gang. Oppskriften virket grei, og kollegaen min snakket meg igjennom første del av oppskriften slik at jeg kunne sette i gang. Det var en hel dress, hvor alle deler skulle inn på en rundpinne og raglanfelles (forøvrig et ord jeg aldri hadde hørt om før...) Jeg startet med det ene benet, og det gikk bra. Det var tynne pinner (2 mm på vrangborden og 2,5 mm på resten) så det ble veldig smått å strikke på. Men garnet var veldig mykt og godt å strikke med. Jeg valgte å strikke dressen i størrelse 9 mnd.
Bena gikk greit å strikke og jeg fikk begge over på rundpinnen. Så gikk det slag i slag oppover dressen, men litt knoting til å begynne med, da jeg misforsto oppskriften litt, men da var det bare å rekke opp noen omganger. Det er ikke gøy å rekke opp, men det er noe man bare må innfinne seg med noen ganger.. Man lærer av det også :-)
Resten av dressen gikk også greit, armene kom også etterhvert inn på rundpinnen. Så skulle jeg raglanfelle.. Jeg hadde gruet meg litt til dette, da jeg syntes det hørtes så vanskelig ut. Men oppskriften var egentlig ganske grei, og etter noen søk på internet om emnet, så begynte jeg. Etter et par-tre omganger hvor det var veeldig trangt og knotete på rundpinnen min, så gikk det ganske greit. Raglanfelling er genialt! Halsen ble strikket etter fellingen, og stolpen frempå ble strikket på til slutt før knappene ble sydd i. Jeg var ferdig! Og gjett om jeg var stolt! Litt "helligdager" var det, men alt i alt ser dressen fin ut, og jeg håper Lillemann får brukt den til neste vinter.
Slik ble det ferdige resultatet:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar