fredag 10. april 2009

Starten på noe stort?

Hei og velkommen til mitt strikkehjørne!
Jeg tenkte jeg skulle ordne meg en blogg med litt bilder og slikt fra min nye hobby: strikking. Jeg har blitt fullstendig hektet på dette geniale håndarbeidet, og ønsker å dokumentere min "framgang".
Det hele begynte tidlig i det herrens år 2009.. Jeg hadde lenge gått å tenkt på at jeg hadde lyst til å forsøke å strikke noe. Jeg savnet en hobby og siden jeg var gravid, ønsket jeg gjerne å strikke noe til Lillemann. Men min erfaring på strikkefronten var heller laber, og begrenset seg til meget enkle teknikker fra ungdomsskolen (som forøvrig ligger 15 år tilbake i tid..) Jeg hadde aldri strikket et helt plagg før og var dermed ganske fersk kan du si..
Nå er jeg så heldig å ha en svigermor som har svart belte i strikking (og sying, hekling, mm..) så en helg spurte jeg henne om hun kunne hjelpe meg i gang. Tålmodig som hun var viste hun meg hvordan jeg skulle legge opp masker, og hvordan jeg strikket rett og vrangt. Min forlovede lo litt av meg, jeg så visst ganske konsentrert ut der jeg satt og forsøkte å legge opp maskene på egenhånd. Men, jeg ga meg ikke!
Så startet jeg med å strikke lapper.. Mange lapper.. Startet med det enkleste; rillestrikk, og gikk så over til glattstrikk. Det var en genial måte å lære seg teknikken på, og til slutt gikk det sånn tålelig greit; jeg hverken økte eller felte masker utenom det jeg skulle. Så brukte jeg internet.. Fant en masse fine sider hvor man kunne lære seg det meste. Strikkeskolen på Dinhobby.no og strikkeskolen på Pinnsvin Desgin ble flittig brukt. Jeg fortsatte med å strikke lapper, og treningsarbeider. Strømpepinner hadde jeg aldri brukt før, men lærte meg dette også.
Så en dag snakket jeg med min kollega på jobb om min nye interesse. Det viste seg at hun var ganske habil på dette området, og vi fikk masse å snakke om. Hun oppfordret meg til å bare hoppe i det; finne meg et plagg og begynne å strikke. Hun skulle hjelpe meg med å lese oppskriften dersom det trengtes. Jeg tente på alle pluggene og tok en pause fra jobben, stakk innom garnbutikken her jeg bor, og handlet inn garn, pinner og oppskrift til det som skulle bli mitt første strikkeplagg. Jeg fant en fin ulldress til Lillemann som jeg mente så overkommelig ut for en nybegynner som meg. Dette prosjektet skal jeg skrive om i mitt neste innlegg.
Dermed var jeg i gang, og min reise hadde begynt..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar